Vi är redan inne på den tredje säsongen av Formula E Championship där vi nu har fått in vår svenska förartalang Felix Rosenqvist i teamet Mahindra Racing. Redan i sitt andra race i denna serie så plockade han pole position och fick stå i första startled i Marrakesh. Felix slutade på en tredje plats i racet och ligger nu 4 i mästerskapet. Det återstår 10 race av 12 denna säsong som kan bli riktigt intressant att följa.

Nu i 2017 drar Electric GT Championship igång. Det kan liknas vid STCC/WTCC för elbilar. Tävlingsbilarna kommer till en början vara lättade och racepreppade Tesla Model S P100D, men serien är även öppen för andra tillverkare vilka förväntas komma till följande säsonger.
Intressant för oss i Skandinavien är att Emma Kimiläinen som kört i STCC de tre senaste säsongerna nu kommer återfinnas i denna racingserie.

Den 15 januari nåddes vi av den smått fantastiska nyheten att ACCIONA 100% Ecopowered, en eldriven specialbyggd rally-raid bil, gick i mål som den första elbil någonsin som klarat av det strapatsrika Dakar rallyt. Och detta i årets rally som hade några av de svåraste förhållanden som de någonsin haft där 26% av ekipagen som startade aldrig lyckades fullfölja.

Utvecklingen av eldrivna tävlingsfordon går framåt i en rasande takt och det är helt fantastiskt att få bevittna detta! Det är inte bara fordonen som utvecklas utan även tävlingsformaten. Ett exempel är Formel E där de tre förarna med flest röster innan tävlingen får en fan-boost, vilket är en extra energiboost på 100kJ, att utnyttja under en period i racet.

Framtiden för el-racing i alla dess former ser alltså väldigt intressant ut!

 

Läs mer här:
http://www.fiaformulae.com/en
http://www.electricgt.co/
http://www.acciona.com/news/acciona-100-ecopowered-the-first-electric-car-finish-dakar-rally/